Monday, June 2, 2008

PM minta kakitangan awam bantu atasi krisis minyak

PUTRAJAYA: PM minta ketua jabatan dan kakitangan awam membantu kerajaan memikir dan mengemukakan cadangan kaedah bagaimana untuk mengatasi penambahan subsidi akibat kenaikan harga minyak mentah dunia. Perdana Menteri mahu penyertaan mereka untuk memberi idea kepada kerajaan supaya dapat mengambil pendekatan terbaik bagi mengatasi krisis selain membantu langkah jimat cermat.

Berita Harian 2 Jun 2008

Saya bukan kakitangan awam. Tapi saya nak tulis juga sebab saya orang awam. huhu

Yela, agak terlewat kita melakukan tindakan yang drastik terhadap masalah ini. Ibarat kain pelekat yang singkat la. Tarik ke atas nampak lutut. turunkan ke bawah nampak pusat.

Apa pun natijahnya, kita kena sama-sama fikirkan jalan keluar walaupun kesannya mungkin 10 tahun akan datang baru nampak. (saya risau tentang bekalan makanan dunia tak cukup je huhu)

Langkah Perlu :

  1. Kekalkan caj pengangkutan awam terutama teksi dan bas sebagai galakan dan kemudahan kepada rakyat berpendapatan sederhana dan rendah. Subsidi juga perlu dipertimbangkan agar syarikat yang menawarkan perkhidmatan ini kekal bersama kualiti perkhidmatan. Maka kurang penggunaan minyak bagi kenderaan individu.
  2. Jual minyak petrol dan diesel pada harga TANPA SUBSIDI kepada kenderaan berpendaftaran negara luar.
  3. Petronas perlu mengkaji semula sebarang penajaan yang merugikan atau tidak membawa pulangan yang memuaskan terhadap penggunaan wang hasil keuntungan Petronas. Sebaliknya menumpukan kepada penyelidikan dan pencarian kawasan sumber asli baru.
  4. Gerakan penajaan dari badan korporat untuk mengisi tabung subsidi minyak atau makanan asasi negara untuk jangka masa pendek sementara krisis minyak dan makanan pulih.

No comments: